عکاسی صحنه آرائی شده و آزادی عمل عکاس

عکاسی صحنه آرائی شده نوعی از عکاسی است  که  در آن عکاس ، سوژه را در جلو دوربین به منظور به دست آوردن نتایجی خاص تغییر یا آرایش می دهد ، به نوعی نقش کارگردان را ایفا می کتد ؛ چه موضوع او مدل زنده باشد و چه اشیا بی جان. رویکرد صحنه آرائی با تاکید بر ماهیت داستانی تصویر ، بر تلاشهای فراوانی در اوایل تاریخ عکاسی متکی است که هدف آنها فراتر رفتن از مفهوم محدود رسانه (رسانه ای که ثبت کننده منفعل واقعیت عینی است) و دادن آزادی عمل به تخیل عکاس بود.

عکاسی صحنه آرائی شده

خودنگاره «مرد مغروق» ایپولیت بایار (۱۸۴۰)

صحنه های با دقت کارگردانی شده ای که اسکار گوستاو ریلندر و هنری پیچ رابینسون با چندین نگاتیو در طی نیمه دوم قرن نوزدهم تولید کردند تابلوهای استادانه ملهم از نقاشی ها و تمثیلهای سنتی بودند. این تصاویر همراه با خودنگاره معروف «مرد مغروق» ایپولیت بایار (۱۸۴۰) نوعی عکاسی جدید به وجود آوردند که در پایان قرن توسط اف. هالند دی مورد کنکاش واقع شد ، کسی که نقش مسیح را در مجموعه ای از تابلوهای مذهبی ایفا کرد (۱۸۹۸).

قرن بیستم

در قرن بیستم ، مدرنیستها (به ویژه آنهایی که همچون هربرت بایر با نگاه نو مرتبط بودند) و سورئالیستها ( همچون هانس بلمر ، کلود کائن ، پیر مولینیه و من ری) نمونه های قدرتمندی از عکاسی صحنه آرائی شده ارائه کرده و پیشگامان عکاسان کارگردان که در دهه ۱۹۸۰ شهرت یافتند گردیدند. آثار بعدی در واکنش به شک گرایی فزاینده درباره امکان عینیت عکاسی خلق شد که با هنر مفهومی و اجرایی دهه ۱۹۷۰ پیوند داشتند.

بخوانید  چاپ کنتاکت (Contact Print) روشی برای چاپ در دهه 1920

در بسیاری از این تصاویر دهه ۱۹۷۰ هنرمند نقش اصلی را در داستانهای ساختگی و گاها روایت های مضحک ایفا می کند ، نظیر رویاهای واقعی دوئین مایکلز ، ۱۹۷۶ (در این مجموعه دوئین مایکلز در سکانسهای روایی با موضوعات غالبا متافیزیکی با ظاهر های متفاوت ایفا نقش می کند) لوییجی انتانی در «لدا و قو» (۱۹۷۵) و تصاویر صحنه آرایی شده غریب سگهای ویلیام وگمن.

عکاسی صحنه آرائی شده

سیندی شرمن

شاخه های این نوع عکاسی

عکاسی صحنه آرائی شده در دهه ۱۹۸۰ متنوع تر و مستحکم تر شده و تا امروز همچنان به قدرت خود باقی مانده است. آندریاس ووینکل منتقد ، چهار زیرشاخه برای این نوع عکاسی مطرح کرده است :

  1. خود نگاره های طراحی شده ، که در آن هنرمند خودش در نقشهای متفاوت بازی می کند (نظیر آثار فلورنس شوالیه ، جف کونز ، پیر و ژیل ، سیندی شرمن و چاردا سیکیما).
  2. تابلوهای روایی ، که در آن مدلهای زنده یا مانکنها با صحنه آرائی عکاسی در نقشهایی ملهم از زندگی اجتماعی ، اسطوره و تخیل بازی می کنند. (نظیر آثار برنارد فوکن ، جو گانتز ، نیک نیکوزیا ، یان سودک ، سندی اساگلند ، ویلیام وکمن و جوئل پیتر ویتکین).
  3. نمایش های مینیاتوری ، که شبیه تابلوهای روایی اند اما در مقیاس کوچک با عروسکها ، اسباب بازیها و دیگر وسایل نمایش مینیاتوری تصویر می شوند. ( نظیر آثار الن بروکس ، جیمز کیسبر ، آلن فلایشر ، دیوید لوینتال ، یواخیم موگارا و آرتور ترس).
  4. اینستالیشن ها و «عکس _مجسمه ها» که عکسهایی در ابعاد بزرگ از اشیا به دقت چیده شده هستند. (نظیر آثار آریل بونزن ، تام درائوس ، فیشلی و وایس ، جن گروور و پاسکال کرن).
بخوانید  عکاسی اومانیستی (Humanist Photography) برگرفته از فلسفه انسان گرایی

 


 

اطلاعات اجمالی
عکاسی صحنه آرائی شده (Staged Photography) کارگردانی عکس
نام مقاله
عکاسی صحنه آرائی شده (Staged Photography) کارگردانی عکس
توضیحات
عکاسی صحنه آرائی شده گونه ای از عکاسی است که در آن عکاس با طراحی صحنه و صحنه پردازی سوژه مورد نظر ، نتیجه دلخواه را خود ساختع و عکاسی می کند.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

پاسخی بگذارید

logo-samandehi Secured by NED