پاپ آرت و فرهنگ همگانی

پاپ آرت در ایالات متحده و بریتانیا در اواخر دهه ۱۹۵۰ به وجود آمده و ماده خامش را از شمایل های تصویر فرهنگ همگانی معاصر نظیر تبلیغات و دیگر اشکال رسانه های همگانی چاپی گرفت که پیش از آن توسط هنرمندان سنت گرا به رسمیت شناخته نمی شد. عکاسی هم در شکل تجاری و هم در شکل مردم پسندش نقشی کلیدی در این جنبش ایفا کرد. واکر اونز به شکل عجیبی جذب مصنوعات بومی آمریکا شده بود و آنها را به طور بارزی در بسیاری از عکسهایی که در سال های بین دو جنگ جهانی گرفت به تصویر کشید. او همچنین علائم خیابانی ، بیل بوردها و نظیر آنها را گردآوری کرد. از این رو آثار اونز ، طلیعه پاپ آرت به شمار می روند.

پاپ آرت

رابرت راشنبرگ

رابرت راشنبرگ از سال ۱۹۵۵ با ترکیب نقاشیها ، عکسهای واقعی و باز تولیدهای عکسی با اشیا مختلف و عجیب و غریب ، چیزی را که خود «ترکیب ها» Combines می نامید به وجود آورد . او هفت سال بعد با استفاده از فرایند سیلک اسکرین _ روش رایج تکثیر مکانیکی _ عکسهای گوناگون را روی پارچه های بزرگ چاپ کرد. ریچارد همیلتون در اواسط دهه ۱۹۵۰ از عکسهای رسانه ها (به ویژه رسانه های تبلیغاتی) در کولاژهایش استفاده کرد. او این تصاویر را به منظوری غیر از کارکرد اصلیشان به کار برد. برای مثال او در «مریلین من» (۱۹۶۵) بر روی تصاویر مرلین مونرو که از مجلات فیلم برداشته بود نقاشی کرد.

پاپ آرت

چه چیزی است که خانه‌های امروزی را متفاوت‌تر و جذاب‌تر می‌کند؟ از ریچارد همیلتون ۱۹۵۶

الهام از تبلیغات

روی لیختن اشتاین در نقاشیهایش که از کارتونهای فکاهی و تبلیغات الهام گرفته بود نقاط به وجود آمده توسط تکنولوژی های مدرن چاپ را وفادارانه بزرگ و کپی کرد. اندی وارهول برای تهیه نقاشیهای مبتنی بر تصاویر بریده شده از مجلات ، از چاپ سیلک اسکرین استفاده کرد. مجموعه نقاشیهایش به نام «فاجعه» (۱۹۶۳) بر مبنای عکسهای سیاه و سفید دلخراش مرگ و نابودی نظیر تصادفات ماشین ، سقوط هواپیماها و صندلی الکتریکی در روزنامه های جنجالی چاپ شدند. اد روشا روشی را که خود شیوه «ضد عکاسانه» ثبت مکانها و چیزهای پیش پا افتاده می نامید ابداع کرد و بدان شیوه آثار همچون مجموعه «بی احساس» را خلق کرد که در سال ۱۹۶۳ در قالب کتابی مستقل چاپ شده و یادآور اثر «بیست و شش ایستگاه پمپ بنزین» است.

بخوانید  پست مدرنیسم سیر تحولات گسترده در نگرش فلسفه ، هنر و فرهنگ ، و تاثیر عکاسی در آن

حضور فراگیر تبلیغات و دیگر تصاویر عکسی در محیط معاصر و همچنین خصوصیات مکانیکی و بازتولید آسان آنها بود که هنرمندان پاپ را شیفته خود کرد. هیچ یک از آنها را نمی توان عکاس یه معنی هنری آن نامید (گرچه راشنبرگ استاد چاپ عکس است). در رویکرد هنرمندان پاپ ، عکس باید به روشهای گوناگون باز یافت شود تا مناسب نقد ماهیت یکبار مصرف فرهنگ مصرفی شود.

 


 

اطلاعات اجمالی
 پاپ آرت و عکاسی (Pop Art and Photography) هنر همگانی با سوژه های فرهنگی
نام مقاله
پاپ آرت و عکاسی (Pop Art and Photography) هنر همگانی با سوژه های فرهنگی
توضیحات
پاپ آرت یک جنبش هنری در زمینه هنرهای تجسمی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که سوژه‌هایش را از فرهنگ همگانی می‌گرفت و بر هنرمندان پس از خود تأثیرگذار بود.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

پاسخی بگذارید

logo-samandehi Secured by NED