دلیل پیدایش

پیکتوریالیسم از انجا شروع شد که  بحث داغ محفل هنرمندان از میانه‌های قرن نوزدهم این بود که آیا عکاسی در مقایسه با نقاشی شکل هنری محسوب می‌شود یا خیر؟ عکاسان فرانسه و انگلستان از همان آغاز سعی در تهیه عکس‌هایی مشابه نقاشی‌های آکادمیک داشتند همچون عکس‌های وضوح پایین جولیا مارگارت کمرون که اغلب نتایج متقاعد کننده‌ای در بر نداشت.

شروع به کار جنبش

اغازگر جنبش پیکتوریالیسم

پیتر هنری امرسون

پیتر هنری امرسون در سال۱۸۸۶ مقاله پر خواننده‌ای تحت عنوان «عکاسی ، هنر پیکتوریال» چاپ کرد که از مشروعیت هنری عکاسی با مورد بحث قرار دادن شباهت آن با نقاشی دفاع می‌کرد. مقاله امرسون تولد پیکتوریالیسم را که به زودی به یک جنبش بین المللی واقعی تبدیل شد رقم زد. این جنبش نظریه پردازان (هاینریش کن ، ای.جی کنستان پویو و دیگران) نمایشگاه‌ها (گالری‌های کوچک گروه عکاسی جدایی طلب در نیویورک) و انجمن‌ها و مجامع (گروه حلقه متصل linked ring در لندن و فتوکلاب در پاریس) خاص خود را به همراه داشت.

پیکتوریالیسم با فاصله زمانی بسیار در دهه ۱۹۲۰ در ژاپن نیز طرفدارانی یافت. پیکتوریالیست‌های ژاپنی نظیر شینزو فوکوهارا چشم اندازهایی را تصویر کردند که در عین همخوانی با سنت‌های هنری کشورشان حاوی دیدی نسبتا مدرنیستی نیز بودند.

از آن رو که طرفداران پیکتوریالیسم به روشهای گوناگون مداخله دستی متوسل می‌شدند تا ادعای خود مبنی بر اینکه عکاسی می‌تواند به اندازه نقاشی خلاق باشد را ثابت کنند، دستکاری در پیکتوریالیسم همیشه نقش اصلی را ایفا کرده است. آنها عکس‌هایشان را می‌خراشیدند ، بر روی آن طراحی می‌کردند و موضوعات را از موقعیت نوردهی اصلی‌شان خارج می‌کردند و خصوصا علاقمندان به « محوسازی هنری»  و تصحیح تنالیته بودند جلوه‌هایی که در فرایند گام بیکرومات به خوبی قابل اجرا بودند (رویو دماشی متخصص این کار بود).

بخوانید  ظهور عکس (Development) فرایندی که جز اصول بنیادین عکاسی ست

گونه‌های مختلف پیکتوریالیسم

حال روشن است که یک نوع پیکتوریالیسم وجود نداشت بلکه گونه‌های مختلفی از جمله ناتورالیست‌ها ، سمبولیست‌ها و مدرنیست‌های راسخی چون گروه عکاسی جدایی طلب و  گروه‌های کالیفرنیایی فعالیت می‌کردند. همه آنها دامنه کامل ژانرهای عکاسی از پرتره تا چشم انداز را کاوش کردند. با وجود این که گونه‌های تصویری سنتی به سرعت کلیشه‌ای شدند اما پایدار باقی ماندند و جذابیتشان را برای عکاسان آماتور و تجاری تا بعد از جنگ جهانی اول به خوبی حفظ کردند.پیکتوریالیسم

جنبش پیکتوریالیسم تاثیرات مثبیت بسیاری داشت ، توانست بحث ماهیت زیباشناختی عکاسی را توسعه و آگاهی درباره کیفیات ویژه این رسانه را افزایش داده و به تامل در باب ارتباط آن با دنیای مدرن کمک کند. به علاوه تجربیات پرشور پیکتوریالیست‌ها در زمینه فرایندهای عکاسی به طرز شگفت آوری کار آنها را با هنرمندان و عکاسان کنونی مرتبط می‌سازد.

 


 

اطلاعات اجمالی
پیکتوریالیسم جنبشی در عکاسی برای مقبولاندن عکاسی بعنوان یک هنر
نام مقاله
پیکتوریالیسم جنبشی در عکاسی برای مقبولاندن عکاسی بعنوان یک هنر
توضیحات
پیکتوریالیسم ، یک جنبش عکاسی در اروپا و ایالات متحده بود که نقش به سزایی در مقبولاندن عکاسی به عنوان یک شاخه از هنر داشت و بحث ماهیت زیباشناختی را توسعه داد.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi Secured by NED