تعریفی بر فتومونتاژ

اصطلاح مونتاژ از فعل فرانسوی monter به معنی سر هم کردن برای شرح گستره وسیعی از اقدامات خلاق که در اوایل قرن بیستم رشد کردند به کار برده می شود. این اصلاح نه فقط شامل عکاسی  ( فتومونتاژ ) بلکه همچنین شامل آثار نویسندگانی نظیر آلفرد دوبلین و جان دوس پاسوس ، فیلم سازانی نظیر سرگئی آیزنشتاین ، هنرمندان دادا و سورئالیسم نظیر ماکس ارنست و جورج گروس و دیگران نیز می باشد.مونتاژ در عکاسی با جدا کردن نگاتیوها یا عکس ها از منابع مختلف (قدیمی و یا جدید) و دوباره سر هم کردن آنها در شرایطی که دیگر ربطی به کارکرد اولیه شان ندارند ، تهیه می شود.

فتومونتاژ

از کتاب : اعترافات پس گرفته شده (کلود کاهن ۱۹۳۰)

نتیجه نهایی از نو عکاسی می شود تا چاپی یکنواخت به دست آید. این چاپ می تواند به روش فتومکانیکی تکثیر شود. گاهی اوقات متن و رنگ به این ترکیبات افزوده می شوند تا محدوده تعاریف پذیرفته شده درباره چیستی عکس را وسعت بخشند.

فتومونتاژ را باید از کولاژ (که در آن عکسها با مواد غیر عکسی بر روی پایه ای از جنس پارچه ، چوب با کاغذ ترکیب می شوند) و فتوپلاستیک های سورئالیستی هربرت بایر (که از عناصرترکیبی مجسمه وار ، عکاسی کرده و آنها را ظاهر و روتوش کرده و سپس از نو آن را عکاسی می کرد) متمایز کرد. ایده فتومونتاژ به قرن نوزدهم بر میگردد ، زمانی که هنری پیچ رابینسون و اسکار گوستاو ریلندر نوردهی های چندگانه را برای تهیه تصاویر روایی پیچیده ترکیب می کردند.

استفاده در نقدهای اجتماعی و سیاسی

در دهه نخست قرن بیستم کارت پستال هایی که تصاویر ترکیبی سرگرم کننده ای همچون فتومونتاژ های ساخته شده از پولک ماهی بودند در ایالات متحده و اروپا انتشار یافتند. جنبش های آوان گارد اروپایی به ویژه آلمان و شوروی از فتومونتاژ به عنوان شکلی هنری استفاده کردند. دادائیستهای برلین نظیر رائول هاسمن ، جان هارتفیلد و هانا هوخ در پی هنرمندانی همچون ماکس ارنست که در شهر کلن فعالیت می کردند و بعد از جنگ جهانی اول این تکنیک را در دست گرفته و به شهرت رساندند ، آثاری به این روش خلق کردند.

فتومونتاژ

رائول هاسمن ۱۹۲۰

آنها مجذوب مناسبت فتومونتاژ برای نقد اجتماعی و سیاسی شدند ، خصوصا به این دلیل که می توانست به تعداد زیاد به شکل پوستر ، در مجلات یا روزنامه ها تکثیر شود ، ویژگی ای که آن را از کولاژ های تک نسخه ای کوبیستها و کورت شوویتز متمایز می کرد. هارتفلیلد که عکاس هم نبود از این رسانه برای تهیه تصاویر تند محکوم کننده نازیسم استفاده کرد. در شوروی طی دهه ۱۹۲۰ هنرمندانی نظیر گوستاو کلارسیس ، گروه اکتبر ، الکساندر رودچنکو ، برادران استنبرگ و ال لیسیتسکی از فتومونتاژ به منظور تبلیغ برای پشتیبانی از وضعیت شوروی جدید استفاده کردند.

بخوانید  زنان و عکاسی (Women and Photography) ، جایگاه و نقش شان در این هنر

باهاوس

فتومونتاژ در باهاوس در اواخر دهه ۱۹۲۰به صورت زبانی که در قالب تجسمی و هندسی شکل پیدا کرده ریشه دواند ، چنان که در آثار بایر ، لیسیتسکی و لازلو موهوی نادی ، همچنین اثر «متروپلیس» پل سیتروئن (۱۹۲۵) دیده می شود. فتومونتاژ اغلب با شکلهای جدید برای تهیه پوسترها و تصاویر در نشریات مصور ترکیب می شد که یادآور دنیای مدرن بودند ، به ویژه تحت تاثیر گروه طراحی تبلیغاتی جدید Neu Werbegestalter یا NWG که هنرمندان باهاوس همچون بایر ، موهوی نادی و یوست اشمیت از اعضای آنها بودند.

در همان دوره هنرمندان آوان گارد چک ، نظیر یاروسلاو روسلر ، کارل تیگ و یندریش استرسکی که همگی آنها عضو گروه دوتسیل بودند ، به طور وسیعی از فتومونتاژ در خلق تصویر ، شعرهایشان استفاده کردند و جنبه های مختلف دنیای مدرن را به تصویر کشیدند. در سال ۱۹۳۱ نمایشگاهی تحت عنوان فتومونتاژ در برلین برگزار شد.

ناب گرایی

فتومونتاژ همچنین با ناب گرایی مرتبط بود ، جنبشی هنری در پاریس که با رهبری کوربوزیه و آمده ازانفان از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۵ رونق داشت. آنها در مجله شان اسپریت نوو (L’Esprit nouveau) (شور نو) از رویکر مکانیکی برای ساختن تصاویر طرفداری کردند (برای مثال اثر «سازنده» ال لیسیتسکی را ببینید .، خودنگاره ای که نمونه بارز این نگرش است). در فرانسه توان بالقوه شاعرانه فتومونتاژ به کاملترین شکل در آثار ترکیبی شگفت انگیز سورئالیستهایی نظیر ماکس ارنست ، لئو ماله و من ری تحقق یافت.

فتومونتاژ

سازنده (ال لیسیتسکی)

سنت مونتاژ سورئالیستی در آمریکا توسط کلارنس جان لافلین و جری ان. اولسمان ، استادان تصاویر ترکیبی تخیلی تا دهه ۱۹۷۰ ادامه یافت. دیگر عکاسان آمریکایی به طور شگفت آوری با حفظ تعهدی پایدار به عکاسی صریح در سال ها بین دو جنگ جهانی در مقابل فتومونتاژ مقاومت کردند. اصول زیباشناسی فتومونتاژ فقط در تبلیغات معاصر و در میان معدودی از عکاسان به ویژه باربارا مورگان که در انستیتوی طراحی در شیکاگو آموزش دیده بود رواج یافت . محبوبیت فتومونتاژ با آغاز دهه ۱۹۷۰ ، زمانی که رابرت هاینکن و سپس باربارا کروگر از مونتاژ به شیوه پست مدرن استفاده کردند نظیر کاری که برخی از عکاسان نوا لنته در اسپانیا انجام دادند افزایش یافت.

بخوانید  دوربین پولاروید (Polaroid Camera) ، دوربینی برای گرفتن عکس فوری

 


 

اطلاعات اجمالی
فتومونتاژ (Photomontage) نوعی تکه چسپانی با عکس و ساخت عکس جدید
نام مقاله
فتومونتاژ (Photomontage) نوعی تکه چسپانی با عکس و ساخت عکس جدید
توضیحات
فتومونتاژ یک تکنیک است که در آن عکاس با جدا کردن نگاتیو یا عکس های از منابع مختلف و دوباره سرهم کردن آنها (گاه عکاسی دوباره از آن) یک عکس جدید می سازد.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

پاسخی بگذارید

logo-samandehi Secured by NED