پیدایش جنبش

عکاسی جدایی طلب جنبشی بود که توسط آلفرد استیگلیتس پایه گذاری شد تا جدایی از پیکتوریالیسم آکادمیک پیش پا افتاده که سالیان متمادی بر پیکره عکاسی آمریکا سایه انداخته بود را ابلاغ کند. عکاسی جدایی طلب با گذار از پیکتوریالیسم به عکاسی صریح نشان دهنده آغاز مدرنیسم در عکاسی است. راهی که استیگلیتس آغاز کرده بود توسط الوین لنگدان کابورن ، گرترود کازبیر ، ادوارد استایکن ، کلارنس اچ . وایت و دیگر جدایی طلبان (اصطلاحی وام گرفته از جنبش های هنری آوان گارد اتریش و آلمان) مورد کاوش بیشتر قرار گرفت.

عکاسی جدایی طلب

آلفرد استیگلیتس

آنها در کارهایشان اهمیت تازه ای به جنبه های زندگی مدرن ، نظیر شهر و ماشین دادند. هر چند که ترفندهای بصری نقاشانه پیکتوریالیستی نظیر محوی تعمدی و رتوش را برای تاکید بر تاثیرات زیباشناختی حفظ کردند. عکاسی جدایی طلب با سخت تر کردن فرم های زیباشناختی پیکتوریالیستی ، نسخه ابداعی مدرن تری از آن بوجود آورد.

قدم های تاثیرگذار

آلفرد استیگلیتس در سال ۱۹۰۲ از کمراکلاب نیویورک و همچنین سردبیری مجله آن ، کمرا نوتس (۱۹۰۳_۱۸۹۷) کناره گیری کرد و پس از آن نمایشگاهی تحت عنوان عکاسی جدایی طلب در کلوپ ملی هنر نیویورک ترتیب داد. او مصمم شد که برای عکاسی پیکتوریالیستی که سابقا تحت تسلط آماتورها بود ، جایگاهی حرفه ای به دست آورد و آگاهی جدیدی نسبت به عکاسی به عنوان شکل هنری مستقل ایجاد کند.

او به این نتیجه رسید که راه انجام این امر تقویت بازار عکاسی ، برگزاری نمایشگاهها و نیز تشویق همکارانش به تمرکز بر مضامین خاص آمریکایی که قابلیت فروش بیشتری داشتند است. استیگلیتس مجله کمرا ورک (۱۹۱۷_۱۹۰۲) را پایه گذاری کرد که اولین شماره آن در ژانویه ۱۹۰۳ منتشر شد و در سال ۱۹۰۵ گالری های کوچک Little Galleries را در شماره ۲۹۱ خیابان پنجم (مشهور به گالری ۲۹۱) افتتاح کرد.

عکاسی جدایی طلب

مجله کمرا ورک

آنجا علاوه بر عکس ، آثار هنرمندان مدرن اروپایی همچون پابلو پیکاسو ، هنری ماتیس و آگوست رودن را نیز به نمایش می گذاشت. تلاشهای او برای نخستین بار نشان دهنده قابلیت تجاری عکاسی هنری بود. پایان رسمی جنبش در سال ۱۹۱۷ با بسته شدن گالری ۲۹۱ به وقوع پیوست. استیگلیتس از آن زمان تحت تاثیر پل استرند به جرگه مدافعان عکاسی صریح پیوست.

اطلاعات اجمالی
عکاسی جدایی طلب (photo secession) جنبشی برای جدایی از پیکتوریالیسم
نام مقاله
عکاسی جدایی طلب (photo secession) جنبشی برای جدایی از پیکتوریالیسم
توضیحات
عکاسی جدایی طلب ژانری از عکاسی بود که توسط آلفرد استیگلیتس بنا نهاده شد تا جدای از سبک پیکتوریالیسم که بر فضای عکاسی آمریکا مسلط بود را ابلاغ کند.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi Secured by NED