آژانس های عکس تاثیر آن بر عکاسی

آژانس‌ های عکس دو کاربرد دارند : اول اینکه بر فروش و نمایش آثار عکاسان عضو خود نظارت می‌کنند و مدیریت بایگانی آثار آنها را عهده دارند ، دوم اینکه آنها  به عنوان منبع تصاویر برای استفاده در رسانه‌ها به شمار می روند. این نقش دوگانه می‌تواند آژانس را حائز تاثیر بسزایی بر روی عکاسانی که عضو آن هستند گرداند و با در نظر داشتن قابلیت فروش آثار ،‌ احتمالا عکاسان را به سمت عکاسی از موضوعات خاص سوق دهد.

تاسیس آژانس‌های عکس با رشد و توسعه مطبوعات تصویری پس از جنگ جهانی اول عجین گشته است. سنگ نبای اصلی آژانس‌ها در سال ۱۹۲۰ در پاریس گذاشته شد. این آژانس هم رخدادهای جاری و هم مُد را در بر می‌گرفت. از جمله عکاسان آن می‌توان به آندره کرتس اشاره کرد. دیری نگذشت که آژانس‌هایWelteundshau (اوایل دهه ۱۹۲۰) و به ویژه (Deutscher photodienst)  که با Dephot در سالهای (۳۴ـ۱۹۲۸) در برلین سر برآوردند و به شکل تخصصی بر روی داستان‌های که با عکس روایت می‌شد کار کردند.

آژانس های عکس

آژانس Deutscher photodienst

گرد آوری عکاسان

روزنامه‌‌ها و مجلات از جمله مشتریان این آژانس‌ها بودند. کوشش آنها منجر به شکل گیری رپرتاژ به عنوان مجموعه کاملی از عکس‌ها که به شکل روایی واقعه‌ای را تعریف می‌کرد ، گردید. این آژانس‌ها که رویه کاری‌شان چیزی بین بنگاه سرمایه داری و تعاونی بود توانستند خلاق‌ترین عکاسان روزگار خود را هچون والتر بشارد ‌، اِندره فریدمن ـ که بعدها نام رابرت کاپا را برای خود برگزید ـ کرت هوپشمن ، فلیکس اچ مان و اومبو در خود گرد آورد. Dephot با گسترش نوع نگاه خود به رپرتاژ تمام توجه را معطوف به ترکیبی از رخدادهای مهم سیاسی ، جشن‌های عروسی سلطنتی و مانند آنها نکرد ، بلکه بیشتر بر لحظات شادی بخش و دلپذیر و یا مهیج و ترسناک زندگی روزمره و رخدادهای اجتماعی و سایر موضوعاتی که جذابیت عمومی داشتند متمرکز گشت.

بخوانید  عکاسی منظره (Landscape Photography) عکاسی از فضای طبیعی

این بدعت منجر به بر آمدن تصویری از گزارشگر  مدرن که با سرعت و جدیت تمام در حال صحبت و تهیه گزارش است گردید. تصویری که در فیلمی همچون «His Girl Friday» محصول سال ۱۹۴۰ به شهرت تمام رسید. ظهور نازیسم گردانندگان بسیاری از مجلات آلمانی را مجبور به ترک وطن کرد. آنها در کشورهای مقصد خود ،‌ آژانس‌های متعدد جدیدی را به راه انداختند. همچنین آژانس بلک ستار که در نیویورک اواخر دهه ۱۹۳۰ آغاز به کار کرد. نیُپن کوبر نخستین آژانس عکس ژاپنی در سال ۱۹۳۳ به راه انداخت.

انتقال اطلاعات

در سال‌های پس از ۱۹۴۵ بسیاری ار آژانس‌ها  تبدیل به شرکت‌های تعاونی شدند که عکاسان به واسطه آنها تلاش می کردند نقش خود را به عنوان ناقلان اطلاعات تثبیت کنند. نقشی که روز به روز توسط انتشار اخبار و تصاویر در تلویزیون ـ که در نتیجه آن بسیاری از روزنامه ها و مجلات تصویری از میان رفتند ـ مورد تهدید بیشتری واقع می‌شد.

در سال ۱۹۴۷ رابرت کاپا ، جُرج راجر ، چیم و هِنری کارتیه ـ برسون آژانس تعاونی عکس مگنوم را که دفاتری در نیویورک و پاریس داشت پایه گذاری کردند. این آژانس علاوه بر اعضای تمام وقت خود (دبلیو . یوجین اسمیت یکی از آنها بود که قبل از پیوستن به مگنوم تا سال ۱۹۵۷ برای آژانس بلک ستار کار می‌کرد) عکاسان آزاد متعددی را نیز همچون ریچارد اودون و ژیزل فرویند نمایندگی می کرد. مگنوم در زمینه انتخاب موضوع ، عکاسان را کاملا مختار و آزاد می گذاشت.

آژانس‌های عکس متعددی همچون گاما ، سیگما ، سیپا و وو در فرانسه به دنبال تحولات اجتماعی سال ۱۹۶۸ سر بر آوردند که تمامی آنها از آژانس ویوا که در سال ۱۹۷۲ بنیانگذاری شد به عنوان سر مشق استفاده کردند. این آژانس بر موضوعات روزمره تمرکز داشت. آژانس کانتکت پرس ایمجز (Contact Press Images) که توسط رابرت پلچ در سال ۱۹۷۶ در ایالات متحده تاسیس شد تمامی تلاش خود را برای بقاء و حمایت از فتوژورنالیسم واقعی وقف کرد که به شکلی جدی از جانب اخبار تلویزیون ـ که روز به روز زیادتر و قدرتمندتر می‌شد ـ با تهدید مواجه بود.

آژانس های عکس

آژانس کانتکت پرس ایمجز (Contact Press Images)

 

بخوانید  عکاسی صحنه آرائی شده (Staged Photography) کارگردانی عکس

 

اطلاعات اجمالی
آژانس های عکس (Photo Agencies) مدیریت فروش ، نمایش و بایگانی آثار عکاسان
نام مقاله
آژانس های عکس (Photo Agencies) مدیریت فروش ، نمایش و بایگانی آثار عکاسان
توضیحات
آژانس های عکس بر فروش ، نمایش و بایگانی آثار عکاس نظارت دارد و برای رسانه ها نقش منبع را ایفا می کند این وظایف آژانس را بسیار حائز اهمیت برای عکاسی می کند.
نویسنده
ناشر
ژانگولر
نشان تجاری
دسته‌ها: عکاسیهنر

پاسخی بگذارید

logo-samandehi Secured by NED